torsdag 12 februari 2009

tjeckiska

Jak se máš? (=Hur mår du?) Enkelt eller hur? Jag beställer helst inte färre än 5 öl för det är för svårt, ordet för öl ändrar ändelse beroende på antalet. Det gör det ju naturligtvis även på engelska men att lägga på ett -s- eller ej kan man komma ihåg, så numera vill jag helst beställ 5 öl = pět piv (pjät piv ungefär..). Det är jobbigt om man är ensam, men å andra sidan sitter jag inte och dricker öl ensam.....som tur är! ;-)
Ja, man kan ju också beställa vatten = Voda. Men vill man beställa 1 vatten blir det vody osv. Det är ändock en härlig känsla att faktiskt kunna utröna ord jag känner igen och jag hör om det är siffror (fast jag kan inte räkna längre än till 10 och så kan jag säga 50!) eller ord.
Ja det är bara att kämpa på.
Ha det gott!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jo, jag känner igen det där.
Jag brukar säga "Pivo pětkrat" (öl gånger fem), då slipper man ändelseproblemet:-)

Efter snart 10 år i Prag så fnissar tjeckerna fortfarande åt mig när jag blandar ihop alla ändelser.

Mvh från Prag

eastcoastmom sa...

Vi bodde 2.5 år i Prag och jag försökte inte ens att lära mig tjeckiska... förfärligt, jag vet. Till mitt försvar vill jag säga att jag lärde mig flytande portugisiska när vi bodde i Brasilien (5 år).

Anyway. Kul att läsa om svenskar i Prag, även om det var ett tag sen vi bodde där.

Zimmermann family sa...

Hej R,
tack för att du skrev i min blogg. Jättekul att läsa din blogg! Vi hörs igen!

Zimmermann family sa...

Halloj east coast mom,
tänk att precis så är det för mig!!! Vi bodde bara 1 år i Sao Paolo men efter några månader kunde jag konversera och efter ett år relativt flytande på portugisiska! Tja det är skillnad på språk och språk. Ha det gott och tack för att du lämnade en kommentar på bloggen!
Vi hörs
M

Marika sa...

Kul att jag får låna er mamma ikväll!