torsdag 4 december 2008

4 december

Pepparkakshuset är klart!!! Om jag hade en USB kabel hade jag kunnat visa er det.....Ledsen ska försöka fixa det......
Snart är julen här! Det kan man inte tro när solen skiner, gräsmattan är grön och det är runt 5-10 grader varmt. Men så kan det ju vara i Sverige också! Till helgen ska vi åka till Tyskland och hälsa på svärmor och kompisar - det ska bli kul. Själv har jag inte varit där på säkert 1 1/2 år. Ska bli skönt med lite miljöombyte.

Förra söndagen tog vi en tur till Tjeckiska fjällen. Två timmar med bil från grönskande gräsmattor så var vi i ett vinterland! Vi tittade längtansfullt på 4-stolsliften som tog entusiastiska skidåkare upp till ca 1200 m höjd. Om någon av er är nyfiken på var vi var så kommer här en länk: http://www.spindleruv-mlyn.com/en/.
Vi ska tillbringa 5 dagar där med Marika och Micke m barn så vi har hyrt två lägenheter. På julafton blir det mexicanskt! Vi tyckte det passade. Är vi borta på julafton så är vi!

A kämpar hårt i skolan. Snart är det "Dead week" dvs mid year exam och då är det prov i varje ämne som man gått igenom under terminen. Resultaten innebär 20% av hela terminens betyg. Det jag gillar här är faktiskt att om man är ambitiös och alltid lämnar in sina uppgifter, hemläxor och andra arbeten i tid så är det faktiskt ca 60-70% av betyget. Proven under terminen har sina % och sen den här sista delen som då är 20%.
A har varit ute några kvällar med kompisar på stan och tänk vad skojigt - dom kommer in överallt!!! (inte våra ord utan prinsessans egna, såklart) Själva sitter vi uppe och väntar......med ett glas cola på sin höjd för att åka och hämta mitt i natten.......Ja, jag minns ju hur kul det var ..............;-)Fast grejen är att det är väldigt säkert här om man jämför med Stockholm.

N börjar lära sig att plugga - kul när det ger resultat. Just nu är han nog lite stressad över allt skolarbete men verkar hinna med och har koll på vad han ska göra - kors i taket!! Snart börjar hans jullov -den 12/12 är sista skoldagen. A slutar den 19/12.
N trummar för fullt hos engelsmannen Steve och simmar för Riverside Dolphines 2 ggr i veckan. Lite avundsjuk är jag på hans 6-pack måste jag erkänna men simma som dom gör hade jag inte pallat!
A hinner inte med så mycket aktiviteter utöver skolan men jag hoppas det blir ändring på det till våren. Det går redan mycket lättare i skolan för henne.

Många frågar mig vad jag sysselsätter mig med hela dagarna! Det är inte svårt kan jag säga, speciellt inte när "taxi servicen" (ni vet det där jobbet som är så dåligt betalt) tar ca 3 timmar per dag. Men allvarligt talat dagarna går fort. Jag jobbar en hel del med Forever (Aloe Veran ni vet). Har en ÅF här som är svensk och vi gör en hel del tillsammans. Bara att översätta dokument tar tid. Nu har fixat visitkort, broschyrer på engelska och mycket annat. Finns en Austr/nya zealändsk förening här och imorrn har dom fest. Alla gäster får en "godybag" och där ska vårt lilla kit av information ligga. Men broschyren är inte riktigt klar .....gellyproverna från Forever är på väg....Men det är ju bara torsdag!! ;-/
F har börjat på spinning igen - var upprymd efter senaste passet igår. Han gillar att cykla till skillnad mot mig - jag tror att jag behöver ett mål om jag ska cykla och man kommer inte så långt på en spinningcykel...... Friskis och Svettis var inställt igår annars hade A och jag gått på det som vanligt.
Min OP av knölen på benet är framflyttad till i januari istället - det var rätt fullt på sjukhuset.
Nu är det dags att sticka hemifrån igen - ska till tryckeriet för att titta på broschyrerna. Spännande!
Ha det gott!

Inga kommentarer: