onsdag 15 oktober 2008

15 oktober

Halloj
ja nu är jag på benen igen eller rättare sagt "på benet", jag kan bara gå på det ena ordentligt. Usch jobbigt att halta. Det var en intressant vistelse. En sjuksjöterska kunde tyska men hon jobbade ju inte dygnet runt så jag fick klara mig så gott det gick med händer, fötter och frasboken när hon inte var där! Det var ett ganska bra tillfälle att lära sig tjeckiska. Nu vet jag hur man säger jag mår bra/dåligt, har ont i huvudet, är törstig och lite till. Som tur var pratade läkarna antingen tyska eller engelska. Alla var väldigt trevliga och vänliga. Delade rum några dagar med Lenka, tjeckiska utan några andra språkkunskaper. Men vi pratade både förlossningar, småbarn (hon hade en 1-åring hemma) och vi kom överrens om att vi befann oss på "the madhouse". Städerskan var väldigt högljödd och så var våra kära "medintagna" i rummet bredvid också, dom pratade jättehögt i timmar med varandra!
Underbara vänner kom och hälsade på med choklad och tidningar - härliga sms kom då och då och förgyllde tillvaron mellan sovstunderna. F kom med MAT - har aldrig varit så hungrig som denna vecka. Det serverades en tallrik (hel full tallrik!) med potatismos blandat med sauerkraut och en liten köttbit till - den såg ut som en tunga (vet inte vems det var!). Kort sagt gick det inte att äta maten alls. Frukosten bestod att jättesött svagt kaffe, ett korvbröd och marmelad - undrar hur dom tänkt att man ska få energin tillbaka med den här maten.
Till helgen kom pappa med fru med svenska skaller tidningar!! Svenska filmer att titta på och få tiden att gå på sjukhuset var toppen. En hel del livsmedel kom med också, pärlsocker, sirap och pepparkakshus mm.

Svärmor har varit här och hjälpt till här hemma och fick vara chaufför och kokerska och F överlevde en vecka med sin mor i huset! Tack och lov för att hon var här.

Nu är allt som vanligt igen förutom att jag har energi i ca 2 timmar sen måste jag vila. Det känns som om jag blivit överkörd av en ångvält.

Nästa vecka börjar A´s sitt välbehövliga höstlov! Hon har precis fått sina första betyg och i går kväll kunde man komma till skolan och prata lärarna.
Vi gick till de lärare som vi hade frågor till. Det var jättebra faktiskt. Det har gått alldeles utmärk för A med både A+ och B´n i betyget. Även några C´n och i dom ämnena har vi pratat med resp lärare för att vet hur hon ska kunna höja dom.
Hon är otroligt ambitiös och det kommer man långt med.
Nästa vecka kommer mamma och hennes man - då blir det sightseeing.

N har höstlov veckan efter och då kommer det en massa besökare - det blir skoj.
Den här veckan går åt till att vila, trist när man inte orkar som vanligt ;-) Ser inte fram emot nästa operation när jag inte kommer att kunna gå heller! Nästa op är om ca 5 veckor, då ska knölen på låret bort. Sen blir det kryckor och skidåkning först i mars nästa år!

Tjeckiskan fortsätter och det är jättekul - men svårt! Språket består endast av konsonanter !!!!
Jag har svårt att komma ihåg orden, språket är släkt med latin och grekiskan - men dom kan jag ju inte heller så inte hjälper det ;-)Fast jag ser ju likheter med den portugisiska grammatiken.
Det skulle vara toppen att kunna detta språk för det flesta tjeckier vill faktiskt inte lära sig att prata engelska. Tyvärr är det väl så att dom behöver kunna det precis som vi svenskar.
En sak som jag har tänkt på är att man vet att man är i ett annat land, men ändå förväntar sig att det ska vara som hemma - och blir irriterad över skillnaderna. Efter några veckor här är man nu lite mer beredd på att alla inte är vänligt inställda till en....

Vi har ett underbart väder, riktigt höstlikt - ganska varmt, löven börjar ramla av, skogen har alla möjliga färger.

Ca 40 st svenska familjer bor här i Prag med omnejd (i alla fall som jag vet om). Vi finns alla med på en mailinglista. Imorrn kväll är det svensk dammiddag som jag ska vara med på med alla som vill och kan. Det är en gång i månaden på en restaurang. Det är två som får till uppgift varje månad att boka något nytt ställe att gå och äta på. På så sätt lär man känna olika ställen.
F är ute och reser just nu kanske han tittar på blå moskeén....

Ha det bra

1 kommentar:

m family goes västerut sa...

Hej, nu hittade jag ju hit. Tack att vi får följa er. Stor kram till dig från ett regnigt Stockholm! Snart åker jag tillbaka till amerikatt.