onsdag 10 september 2008

11 september

Tänk att dagarna bara flyger iväg! Vi njuter av det underbara vädret. På morgonen kallt, 15 grader men under dagen upp till 25.
Jag har börjat gå med "Scandinavian walking group" två gånger i veckan. Det betyder inte att det bara är skandinavier utan det är själva sättet att gå som menas, egentligen är det väl stavgång men det sysslar vi inte med.
Vi går i skogen kring Nebusicka ca 6 km direkt på morgonen vid "Drop-off time" dvs ca 8:15. Det är i den här skogen som Narnia har spelats in. Det är så fantastiskt vacker och rogivande. Igår kväll var det Friskis och Svettis på A´s skola (ISP), det var toppen. F är i Tyskland och kunde inte vara med just igår men annars vill han vara med där. Det var festligt med blandningen av nationaliteter. Asiaterna brukar nog inte syssla så mycket med Friskis och liknande - men dom strålade och tyckte det var kul!
För barnen går det bra i skolan. Dom är såååå tappra. Uppgiften är väl egentligen inte så svår men det är inte så lätt att formulera svaren på engelska.
N tycker bara att matten är tråkig (som vanligt) men han klarar det galant. Han har börjat ta trumlektioner och simningen börjar nästa vecka. Förmodligen två pass i veckan.
A blev tilldelad Basic guitarr som "fritt val" fast ett obligatoriskt. Så nu klinkar hon här hemma - jättemysigt!
Idag är en dag då jag bestämt mig för att vara hemma och pyssla - annars tycker jag att jag känner mig som en chaufför - lite taskigt pröjs bara! :-)
Den 6 oktober ska jag operera bort sköldkörteln. Känns tryggt med läkaren som ska göra det men sjukhuset känns lite så där....Det är en fördel att kunna tyska här men där tror jag kanske inte att det hjälper.
Ordande faktiskt till några meningar på tjeckiska i tisdags med städerskan -jätteskojigt när hon förstod - frasboken är bra! Hos slaktarn i vår lilla ort är det en anställd som kan tyska. då är det ju enkelt att beställda köttfärs - det är inte så lätt att få tag på nötfärs annars.....
Skriv gärna en kommentar i bloggen!

1 kommentar:

Kalle sa...

Hej Mari! Kul att läsa din blogg. Ni har det varmare på dagarna än hos oss, här är det runt 12 grader.
Bra att du har kommit igång med gång. I Sverige kallas det för Nordic Walk(med stavar). Friskis lät ju åxå kul.
Daniel ; Värst vad A å N blivit musikaliska helt plötsligt.
Jag ska tänka på dig den 6 okt.
Hälsa familjen. Kramar Kalle ,Daniel och Amanda!